Ettens Mannenkoor en Chorgemeinschaft Voßwinkel-Höingen in de Georgiuskerk

ETTEN – Op vrijdagavond 11 oktober organiseren het Ettens Mannenkoor en Chorgemeinschaft Voßwinkel-Höingen een bijzonder gezamenlijk concert in de Georgiuskerk in Terborg. Dit evenement staat in het teken van gezelligheid, uitwisseling en samen zingen.

Chorgemeinschaft Voßwinkel-Höingen is ontstaan uit de noodzaak om te overleven. Twee koren hadden moeite om nieuwe leden te vinden en zonder verandering bedreigde dit hun voortbestaan. Stefan Risse, dirigent van het Voßwinkler koor en geboren in Höingen, stelde voor om samen een koorgemeenschap te vormen. In 2008 gaven de koren hun eerste gezamenlijke concert, waarmee een nieuw hoofdstuk werd geopend. Deze samenwerking werd later officieel als *Koorgemeenschap Voßwinkel-Höingen* opgericht.

In 2019 bereikte de Chorgemeinschaft een belangrijke mijlpaal door de titel “Meisterchor” te ontvangen van het Chorverband NRW. Deze erkenning is een van de hoogste onderscheidingen voor amateurkoren in Noordrijn-Westfalen en toont de uitstekende muzikale prestaties en inzet van het koor.

Het Ettens Mannenkoor heeft door de jaren heen warme banden opgebouwd met Duitse koren. Zo waren er in het verleden koorreizen naar Klagenfurt en Arnsberg. Chorgemeinschaft Voßwinkel-Höingen ligt vlakbij Arnsberg, wat deze samenwerking extra bijzonder maakt.

Via een koorlid van het Ettens Mannenkoor ontstond het contact met de Chorgemeinschaft, waarna al snel plannen werden gesmeed om een gezamenlijk concert in de Achterhoek te organiseren.
Voor 2025 staat een tegenbezoek naar Duitsland gepland.

Enkele jaren geleden reisde het Ettens Mannenkoor nog naar de Moezel en kort daarna naar München.

Het programma belooft divers te worden, met zowel traditionele werken voor mannenkoor als moderne muziekstukken. Beide genres weten nog steeds een breed publiek te raken en zorgen voor een afwisselende avond vol muzikale hoogtepunten.

Het gezamenlijke concert op 11 oktober biedt een prachtige gelegenheid om de muziek en de samenwerking tussen beide koren te vieren. Iedereen is van harte welkom om deze muzikale avond bij te wonen in de Georgiuskerk in Terborg. Het concert begint om 19.30 uur en de kaarten zijn te bestellen via www.ettensmannenkoor of via de voorverkoopadressen.

– Bloemsierkunst De Waterlely, Hoofdstraat 36, Terborg
– De Roode Leeuw, St. Jorisplein 14, Terborg